štvrtok 25. mája 2017

O jarnej únave

    Na úvod tohto príspevku musím priznať, že som donedávna na jarnú únavu neverila. Ja som totiž unavená skoro stále a furt by som len spala (preto ma aj prezývajú "medvedík"). Avšak raz ma zaujal rozhovor, čo som si vypočula v práci medzi internistkou a psychiatrom, počas ktorého internistka hovorila o jarnej únave ako o niečom serióznom. Dovtedy som si myslela, že toto je téma, ktorú si vymysleli ženské časopisy, aby mali o čom na jar písať.
   
    Keď som sa pýtala kamarátok, o čom by mal byť ďalší príspevok, tak mi jedna z nich navrhla napísať o jarnej únave. V prvom momente mi napadlo, že o tom viem veľké nič. Povedala som si, že si to nechám rozležať v hlave a skúsim sa nejako na to pripraviť.
Takže to zhrniem nasledovne:

1) V prvom rade porozmýšľajte, či únavu pociťujete v tomto ročnom období? Nezamieňajte si ju s tým, či ste "ranné vtáča" alebo "nočná sova". Napr. pre mňa osobne je ranné vstávanie ťažké už od školských čias, lebo som "nočná sova." A trvalo mi nejakú dobu, kým sa sa nastavila na to, aby som chodila skorej spávať, ale nakoniec sa mi to podarilo. Takže pokiaľ viete, že svoj prirodzený biorytmus rešpektujete a snažíte sa dodržiavať pravidelný spánok. Môžme pokračovať.
2) Po zime sú dni postupne dlhšie a pociťujeme potrebu zmeniť aj našu stravu. Naša strava sa tiež často prispôsobuje ročnému obdobiu. Ja po zime pociťujem zeleninový deficit. Doslova sa teším na to, ako budeme mať v záhrade vlastnú zeleninu. Môj najobľúbenejší šalát obsahuje brokolicu, reďkovky, cibuľu, kukuricu, paradajky, papriku, olivový olej a hodí sa do neho aj biela fazuľka. Prvé ovocie, ktoré si z našej záhrady vychutnávam sú jahody a ananáso-jahody (biele jahody s jemne kyselkavou chuťou). Do bývalej práce som zas si zvykla na ranné smeny kupovať vždy nejakú sladkosť a kávu. Postupne som kávu z obchodu vymenila za ovocné alebo zeleninové smoothie.

3) Prechádzky na čerstvom vzduchu sú počas jari priam nutnosťou, aj keď ste alergik. Každý sa potrebujeme cez deň vyvetrať. Ja som v práci často unavená, lebo tam nemáme okno a chýba mi možnosť vyvetrať si. Potom si vždy robím srandu, že mám odkysličenú hlavu. Ak mi vie niečo na jar zdvihnúť náladu, tak je to pohľad na to, ako vonku všetko postupne kvitne a štebot vtákov. Momentálne kvitnú bazy a agáty.

4) Skúste piť menej kávy a pridajte viac čajov! Ja som napr. prišla na to, že čím viac mi káva chutí, tým menej na mňa pôsobí. Pokiaľ mi príde chuťou doslova až hnusná, až ma z nej strasie, tak vtedy ma skôr preberie. Čo sa týka čajov, tak je fajn vyskúšať nejaké bylinkové, sypané alebo si skúste spraviť čaj z byliniek, ktoré si sami nazbierate a vysušíte. Môj priateľ zvykne takto robiť žihľavový čaj, ktorý je dobrý na detox. Opatrne s levanduľou a kamilkami, tie vás môžu ešte viac uspať. Nezabúdajte aj na pitný režim! Ja si do práce kupujem vždy neperlivú vodu.

5) Akceptujte, že vaše telo má tiež právo na únavu a skúste zmeniť niečo z vyššie spomínaných bodov. Doprajte si horúci kúpeľ, choďte na masáž alebo ku kozmetičke. Prípadne, ak dlho uvažujete o cvičení, tak s tým začnite. Pretože vaše telo potrebuje nielen relax, ale aj pohyb. Či už sadnete na bicykel a vyrazíte na poľnú cestu alebo si nájdete druh pohybu, ktorý vás bude dobíjať pozitívnou energiou.

Na záver sa s vami rozlúčim rýchlym receptom na jarné palacinky:
- tak že potrebujeme: 2 hrnčeky hladkej múky alebo špaldovej múky, holandské kakao, 1 vajce, štipku soli, 400 ml mlieka (dajú sa spraviť aj bez mlieka, nahradíte ho vodou), javorový sirup, jahody a banány
Suroviny zmiešame (okrem ovocia). Pokiaľ máte potrebu cesto osladiť ešte počas miešania, tak môžte pridať javorový sirup alebo stéviu. Panvicu si vytrieme kokosovým olejom a cesto lejeme na rozpálenú panvicu naberačkou. Hotové palacinky naplníme jahodami a banánmi, ktoré pokvapkáme javorovým sirupom. 

0 komentárov:

Zverejnenie komentára