pondelok 24. júla 2017

7 spôsobov ako zaručene nasrať predavačku

Kde bolo, tam bolo..prišiel deň, kedy mi skrsla v hlave priam geniálna myšlienka napísať situácie, ktoré predavačky vedia dobre nasrať. Prebrala som tento nápad s kamarátkou a bývalou kolegyňou. Raz som videla jedno video, kde nemenovaná slovenská komička parodovala neochotnú predavačku. Vtedy som si povedala a čo keby som o tom napísala z opačnej strany. Z pohľadu mňa a mojich bývalých kolegýň, ktoré sme robili nejakú dobu v obchode.

V prvom rade, čo si predstavíte pod slovom "predavačka"? Mne tento výraz pripadá trochu ako archaizmus. Brigádovala som počas denného štúdia ako pokladníčka v dvoch potravinových reťazcoch.  Čiže v podstate som bola takmer vždy na pokladni, kde som blokovala a skenovala. Mojou povinnosťou nebolo poznať akcie, ale čo najrýchlejšie nablokovať tovar (keďže sa vyhodnocovalo aj to, kto ako rýchlo blokuje). Potom sa, ale tiež môžete stretnúť aj s povolaním asistentka predaja, čo je tiež vlastne predavačka, aj toto som si zažila. Pri tejto práci som mala viac povinností, ale taktiež som musela sortiment dobre poznať. A v prvej práci, kde som predávala zahraničnú kozmetiku, som mala v zmluve uvedené "kozmetická poradkyňa", aj keď som robila to isté, čo asistentka predaja.

A teraz prejdime na tú zaujímavejšiu časť. Čo myslíte, čo také by mohlo predavačku vytočiť alebo dobre nasrať?

1) Pozdrav - je to prvé, čo sa od vás očakáva, keď niekam prídete. Slušnosť káže "pozdraviť sa!" Niekto zdraví možno nahlas a niekto potichu. Po prípade, ak si nie sme istí, či náš pozdrav predavačka zachytila, tak ja pozdravím aj druhýkrát. Najviac trápne to bolo, keď som bola na predajni len ja a zákazník. Prišla som k nemu/nej a dotyčný sa tváril, ako keby som tam ani nebola (vtedy som sa cítila ako Invisible Woman z Fantastickej štvorky). Kolegyňa raz túto situáciu pred vedúcou opísala, že je to ako keby tí ľudia chodili "do jaskyne."Občas ste mali pocit, že ste sa ocitli v dobe kamennej. Hoci človek praveký by po vás hodil aspoň kameň.

2) Útek je najlepšia obrana! - tento druhý bod sa spája s predošlým. Keď zákazník, nielen že nereaguje na pozdrav v tesnej blízkosti, ale ani na otázku, či mu poradíte alebo či hľadá nejaký darček a celý čas ako keby pred vami uteká po predajni. Občas sa stane, že sa z takéhoto zákazníka vykľuje cudzinec, čo vám dáva priestor komunikovať v angličtine alebo v inom cudzom jazyku. Najlepšie, ak za vami dotyčný/á príde o pár minút a vy zistíte, že v skutočnosti nemá vyrezaný jazyk a ani nie je nemý (áno, mala som aj hluchonemú zákazníčku, ktorá sa snažila komunikovať a bola v pohode).

3) Rešpektovať otváracie hodiny! -  tento bod sa dobre vysvetľuje na obchodoch, ktoré sa nachádzajú v obchodných centrách. Robila som na predajni, kde sa spúšťala mreža pomocou kľúča, keď ste chceli zatvoriť. A keď ste otvárali, tak ste si ju pomocou kľúča zas vytiahli hore. No keď sa ráno robil vklad do pokladne a večer zas uzávierka, tak sa mreža nezaťahovala celá. Čiže sa cez mrežu dalo podliezť.
Raz za čas sa stalo, že niekto preliezol, keď som akurát dávala celodennú tržbu do sáčkov. Takéhoto zákazníka som vždy slušne poprosila, aby odišiel a prišiel inokedy. Raz som jednému "oneskorenému" vysvetlila, že pokiaľ je obchod otvorený 11 hodín 7 dní v týždni (od 10:00 do 21:00), tak má dosť času hocikedy cez deň prísť nakúpiť. Dotyčný mi ponúkol prácu, čo bolo trochu na celej situácií bizarné. Takéto situácie ma len zdržovali od upratovania predajne. Predavačka je tiež len človek, ktorý chce stihnúť svoj nočný spoj.

4) Nakúp na poslednú chvíľu! - pokiaľ je predavačka na predajni sama. Tak si tovar priebežne dokladá. Robí si počas dňa priebežnú inventúru alebo aranžuje kompozíciu na predajni. Po prípade upratuje sklad. Sú chvíle, kedy je toho za smenu viac (nie každá smena je totiž rovnaká). No keď vám 5 minút pred koncom príde niekto a nevie, čo vlastne chce a najradšej by si pozrel každú policu a skriňu. Začne meditovať nad sviečkou za 1 € (díky Lucka za tip). Tak vám pomaly, ale iste dochádza trpezlivosť.

Slušne upozorníte, že za 5 minút zatvárate predajňu, lebo aj po tomto poslednom zákazníkovi treba doložiť tovar a dovtedy si nemôžte prepočítať kasu a ani uzavrieť terminál. Viem, že niektorí by brali obchody otvorené aj 24 hodín 7 dní v týždni. No ja som bola v malom meste a na dedine navyknutá, že obchody nebývajú dlho otvorené cez týždeň a cez víkend boli aj sú otvorené ešte kratšie. Preto si väčšinou pozriem, do kedy je obchod otvorený a keď leziem do obchodu na poslednú chvíľu, tak už mám jasnú predstavu, čo chcem a nejdem objavovať neobjavené.   

5) Nech sa páči, som tu pre vás! - všetko má svoje hranice. Pokiaľ sa zákazníkove požiadavky týkajú sortimentu a nákupu. Niektorí zákazníci si občas chodili doslova pokecať a vyliať si srdce. Čo vás zdržiava, lebo vám stojí robota a je vám blbé dotyčného odbiť, lebo pokiaľ sa nachádza na predajni, tak je dobrého mať na očiach a venovať sa mu. Bohužiaľ predavačka nie je life coach, psychológ a ani chemik! (citujem Lucku). A po celom dni sa cítite nielen fyzicky unavení, ale aj psychicky - čo je ešte horšie.

6) Správaj sa k druhým, tak ako chceš, aby sa správali oni k tebe! - toto príslovie sa týka hlavne tých arogantnejších zákazníkov, ktorí sú opojení vlastnou výnimočnosťou a znášajú sa na obláčiku vlastnej reality. Sú pripravení vám kedykoľvek svoju neskonalú múdrosť predviesť v akcií, aby ste nepochybovali o tom, že vy ste tie "nuly", čo stoja za kasou a oni sem prišli minúť svoje peniaze. Toto zmýšľanie niektorých ľudí nedokážem pochopiť, aj keď som dosť empatický človek. Pretože ja som zažila brigádu aj za pásom, vyrábala som potlače na tričká a bola som vypomáhať aj v advokátskej kancelárií. Vážim si každého človeka u nás v práci, či už je to upratovačka (tú našu som si už obľúbila a vždy sa na sebe smejeme) alebo kuchár. Každá profesia je dôležitá a každý si zaslúži úctu. 

Spomínam si na jednej z posledných smien, čo som mala, tak sa ma jedna zákazníčka pýtala na anticelulitídný gél. Išlo o mladú babu, ktorá sa na mňa pozrela s úplným opovrhnutím (nosila som pracovnú zásteru). A sama si odpovedala na svoju otázku, že určite nemám odskúšané drahšie anticelulitídné gély. V tej dobe som sa už venovala tomuto blogu a mala som jej chuť odpovedať v štýle, že keby len vedela koľko tých anticelulitídnych gélov som už vyskúšala a koľko peňazí vrazila do kozmetiky. Zahryzla som si do jazyka a radšej som sa jej spýtala, že čo je podľa nej drahé? Mohla som byť k nej drzá a arogantná, lebo v tom čase som mala už podanú výpoveď, ale chcela som si zachovať chladnú hlavu a neznižovať sa na jej úroveň. 

7) Zľavy a akcie - sú obchody, ktoré majú ozaj dobré vernostné programy a vedia svojimi akciami pritiahnuť veľké množstvo zákazníkov. Avšak brigádovala som v potravinovom reťazci, kde zákazníkom posielali kupóny, ktoré mne osobne neprišli v porovnaní s inými obchodmi až tak výhodné. Avšak boli aj zákazníci, ktorí boli schopní na vás nakričať, lebo si zle prečítali zľavový kupón a nedostali 0,20 € zľavu na vybranú položku svojho nákupu. Naozaj som takú situáciu zažila. Dotyčný pán pôsobil seriózne, ale v momente ako po mne začal zvyšovať hlas a vzápätí si uvedomil svoju chybu, tak v mojich očiach klesol a to len kvôli 20 centom a pretože nečíta pozorne. 

Nechcem, aby ste si mysleli, že sa predavačiek bezhranične zastávam, lebo aj ja som zažila situácie, kedy som bola zákazník a prístup z druhej strany bol biedny. Vždy som si spomenula, aké nároky mal na mňa môj zamestnávateľ a že by som v danej situácií na mieste dotyčnej mala menšie osobné ohodnotenie. Väčšinou, keď vidím niekoho, kto pôsobí demotivovane a že o zákazníka nemá záujem. Tak mi napadne veľa vecí - nízke platové ohodnotenie, neustále sa zvyšujúce nároky a tlak na zamestnanca, nevyhovujúce pracovné podmienky a takmer žiadny rešpekt zo strany vedenia. Viem, že toto trápi ľudí v rôznych profesiách. No na záver môjho blogu chcem len zhrnúť:

"Vážte si každého človeka, ktorý je k vám slušný, nech je jeho profesia akákoľvek a taktiež majte pochopenie a strpenie, ak dotyčný nemá svoj deň. Usmievajte sa a buďte milí, ani možno netušíte, že tomu druhému zlepšíte deň. 



Reakcie:

0 komentárov:

Zverejnenie komentára